onsdag 23 december 2020

God Jul på er då alla därute.

 Så har det blivit dags för Guldkryckans julhälsning så här innan julafton.

Många är vi ju som denna jul kommer att fira den i hemmet med mindre besökare än tidigare jular.
Inte för att jag på något vis tycker det är jobbigt, jag föredrar ju julafton i hemmets lugna vrå med frugan och god mat, men av ren sympati med andra som vill fira julen med mycket folk så beklagar jag denna uppkomna situation pga Covid-19.
Men själv njuter jag av lugnet, en bit vörtbröd med julskinka, en julmust, lite Janssons, lite sill, man behöver inte mer om man är en "guldkrycka" av börd ;)
 
Ett litet wienerbröd och en cappuccino blir det här nu i skrivande stund innan förberedelserna för middagen ska inledas av undertecknad.
Prinskorv och kokt potatis med nån liten "röra" bredvid får det väl bli, lite fjällröding kanske också, får fundera på det lite tror jag, kanske sparar vi den till julafton istället.
Vi fick ju lite gott utöver vår svindyra goda julskinka:
Detta och lite annat fanns i lådan.
 
Inte så ofta jag äter lax men vid högtider som jul, påsk och midsommar, ja, då vill man väl gärna ha något litet extra, inte för att det är en nödvändighet egentligen men kommer jag ihåg det när jag beställer hem förnödenheterna så slinker det gärna med en lax...why not? ;)
 
Sen vann ju frugan en liten julkasse från "Farmway" också:

Nej, det fanns grejer i kassen också, det var inte bara en kasse ;)
Eldost hade jag aldrig hört talas om:

Blir väl att steka lite av det eller grilla, låter spännande.
 
God jul på er då,  ha det underbart alla.
 
 
 
 

8 kommentarer:

Znogge sa...

Det lät som en spännande vinst minst sagt! Hoppas att den ska smaka bra!

Önskar er en riktigt fin julhelg!

Ha det gott!

Ingrid sa...

Vilken trevlig vinst!
God Jul önskar jag dig och din familj!
/Ingrid

BP sa...

Det lär nog inte gå någon nöd på er under julen. Gissar att maten räcker till Trettondagen, minst;-) Å då har man ju fått valuta för pengarna och presenten. Eldost har jag läst om i en marknadsundersökning. Det verkar vara en variant av Halloumi.
Nu önskar jag dig och Frugan en riktigt fin jul i Göteborg;-)

Ditte sa...

Låter väldigt trevligt, gott och "lagom".
Vad roligt att frugan vann en kasse med mat. Kommer säkert till pass.
Eldost vet jag inget om men nu får jag ta och uppdatera mig på det.
Här blir det också väldigt lugnt och med en del skaldjur till julaftons kväll. Julmaten är inte min allra bästa gren så det räcker till lunch.
Men en god skinkmacka kan hänga kvar och med i flera dagar, Ja, inte samma macka då...
Önskar dig och frugan en så bra julhelg som möjligt.

Ama de casa sa...

Många godsaker där :-)
Här avstod vi det planerade julbordet med ett gäng vänner. På grund av skärpta restriktioner kommer vi att äta jullunchen själva ute i solen på terrassen. Det blir bra det med :-)

Ha nu en riktigt fin julafton - GOD JUL till er båda!

http://kraka.moah.se sa...

Hoppas du haft en bra jul så här långt och att den fortsätter i samma anda. Julafton är officiellt slut nu för en stund sedan, men ännu håller jag mig vaken med kaffe och några goda chokladhjärtan. Lugnt och stilla.

Eldost är som haloumi, god att steka. Eller så kan man göra stroganoff av den. Det gjorde jag under hösten och det blev riktigt gott.

God fortsättning!

Susjos sa...

Mumsigt med julmat! Lax är en av mina favoriter, i alla varianter, men godast är nog den varmrökta!
Hoppas ni har en fantastisk jul, och önskar er en god fortsättning!

Veiken sa...

Julen är redan över. Skönt. Viasst det är bara annandagen, men snart är det slut!
Vilken trevlig vinst din fru fick, Grattis till henne!
God Fortsättning!