söndag 7 februari 2021

Det där med rökningen....

blev det väl som det blev med, ett rejält bakslag när det gällde att fimpa för gott.
Har ju alltid tänkt att jag ska sluta för hälsans skull, pengar är inte så relevant har jag tänkt.
Men nu startar jag om "Appen" i min telefon och börjar räkna på hur mycket pengar jag sparar varje dag.
Det är ju en del pengar man sparar när man slutar röka, det går ju inte att komma ifrån.
På 31 dagar så sparar vi 1984 kr.
Om man tar bort pengarna som snuset kostar, 300 kr i månaden högst så sparar vi 1684 kr.

Synd bara att det är så jäkla gott att ta en cigg ;)


Flizan och Zillen trivs här även utan nikotin.

Men nu ska då söndagen avverkas, lite oro inför morgondagen finns ju av naturliga skäl som tex personalens frånvaro.
Hoppas verkligen att det fungerar någorlunda imorgon på den fronten annars vet jag inte hur det går.
Det är ju bara denna veckan som kommer kvar, sen är det februarilov och vi kommer endast att ha lovskola för de som behöver det.
Kommer själv att under tre dagar utföra min gärning i årskurs åtta tillsammans med en lärare, verkar inte vara fler lärare som orkar, de är helt "slut" efter denna turbulenta början på vårterminen, ett arv efter höstterminen som var rent överdjävlig.
Men årskurs 7-8-9 kommer att få sin lovskola trots allt, kidzen behöver det.
Hoppas några fler lärare orkar haka på.

Blir väl första gången jag är en del av denna lovskola på riktigt, undrar vem som ska bära bort all skit som samlas i "skyddsrummet" under en termin?
Förmodligen jag i egen hög person på torsdagen och fredagen ;)

Ha det fint nu alla.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Lycka till med den goda föresatsen!
Hoppas att personalstyrkan är på plats i morgon så att det blir en sista dräglig vecka före sportlovet.

God söndag!

LillaSyster sa...

Bra jobbat, kom igen du klarar det!!! Du vet ingenting är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Jag hoppas att du får en bra jobbdag imorgon. Njut av eftermiddagen och dina fina katter =)

BP sa...

Visst har man (läs: du och jag) rökt bort ett antal villor i fashionabla förorter som typ Djursholm eller Kungsbacka. Men so what! Vad ska du spara pengarna till/för? Man lever bara en gång. Å en cigg smakar GOTT, utan tvekan. Dessutom hörde jag från en kompis som är läkare att rökare får lindriga symtom när de får C-19, men att en italiensk studie sa att rökare drabbas mera sällan av sjukdomen. Det kan ju stämma i ditt fall om man säger så, eller hur!?

Önskar verkligen att det lugnat ned sig på din skola och att fler lärare offrar sig och håller i lovskola. Ärligt talat så förstår jag faktiskt att de flesta struntar i det. De behöver nog vila upp sig, inte minst psykiskt!

Håller tummarna att du får en bra början på veckan:-)

Susjos sa...

Jadu, det är viljan det hänger på, så vill du så kan du sluta röka.
Jag hade det ju ganska lätt eftersom mitt illamående som nygravid året 1990 gjorde det lätt att sluta röka, plus att man hade en bebis i magen, sen var det bara att hålla i!

Tufft på ditt jobb också , hoppas ni får en rimlig vecka!
JAg bävar för att gå till jobbet nu i natt, skönt nog en singelnatt, så det ska jag väl klara av!
HA en bra start på veckan!
PS. Så fint foto på de fina katterna!

Ditte sa...

Vad gäller rökning så har jag i stort sett bara feströkt och lite till när jag började jobba i skolan. Men alla "trevliga" satt då i rökrummet och var rökare. Så det blev ett par cig om dagen under en kort period. Lycka till med föresatserna och har du sedan ett mål med pengarna som blir över så är det än bättre-
Hoppas och önskar att skolveckan blir ok. Önskar också att det finns en chef på plats som tar sitt ansvar.
Ett fint erbjudande med lovskola och hoppas eleverna förstår det.
Önskar dig en bra start på veckan.
Ha det så bra du kan.

Ama de casa sa...

Mitt sätt att sluta röka "riktiga" cigg var att dra på mig lunginflammation och bronkit. Det gjorde skitont att röka och dessutom blev jag inlagd på sjukan och där gick det ju inte för sig att röka på rummet (konstigt va? ;-) ).
Nu puffar jag på en e-cigg istället. Säkert inte bra det heller, men jag stör i alla fall inte omgivningen och dessutom blir det inga fimpar som man måste göra sig av med nånstans :-)

Hoppas denna upploppsveckan blir bra, att det finns mer personal och att fler lärare ställer upp!

Ha det gott!