måndag 29 mars 2021

Spinnrocken där...

 fick jag ju inspekterat lite bättre, den är använd, det syns på slitaget.


AS 1901 står det där, får väl googla på detta lite bättre och se om det ger något, fann något från ett digitalt museum.
Värdet var en hundralapp ungefär, behåller nog spinnrocken, vore väl synd att dra sig tillbaka från arbetslivet med bara en hundring ;)
Kul att ha hemma, vacker är den ju.

Måndagen yrkesmässigt är avklarad, den var väl som den var om man säger så, nu ska bara kidzen komma i två dagar till sen har de studiedag vilket innebär att vi vuxna också har studiedag.
Digitalt blir det förstås fast vi är ju på plats även fysiskt.
Nästa vecka har kidzen även påsklov men lovskola ska det ju bli förstås, tre dagar för de som behöver.
Denna gång ska jag inte vara med på den utan min späda lekamen ska väl städa undan och fixa lite annat, två dagar lär gå åt till att städa iordning och slipa alla "bänkar" i träslöjden.
Ska även lacka dessa "bänkar" är det tänkt, hoppas lacken har en "sövande" effekt på mig, det blir ju så mycket roligare då.
Men nej, den är väl vattenbaserad den med som all annan färg, vilken osis ;)  

Nu tillönskar jag er en underbar fortsättning på veckan.
 
PS: Ruth, framförhållning är bra att använda sig av, i år ansluter löjrom till vår påskmåltid, i övrigt blir det som vanligt...ha det underbart där borta. :)




7 kommentarer:

BP sa...

Bra att du behåller spinnrocken i din ägo. Sådana riktigt gamla föremål ger sällan större pengar, men nåt hippt från 1970-talet kan inbringa en hel del;-)
Alltså att slipa möbler är rejält osis om jag ska vara ärlig. Allt förarbete till målning/lackering borde göras av drängar. Däremot är det himla roligt att måla/lacka möbler.
Det finns få oljebaserade färger kvar - håller med dig - doften - mmmmmhhhhhh:-)
Önskar dig också en bra fortsättning av den här korta veckan:-)

Ditte sa...

Nu vet du lite mer om spinnrocken och varför sälja den. Ni har ju plats för den. Aha, ni har påsklov nästa vecka. Här är det denna vecka som gäller-
Kan ju för dig vara fint att slippa lovskolan och ägna dig åt lite mer bestående jobb.
Önskar dig också en bra vecka.

Ingrid sa...

Spinnrockar är vackra bruksföremål. Den får du vara rädd om!
Ha en fin fortsättning på Stilla veckan!
/Ingrid

Ama de casa sa...

Hoppas dina Sherlock-skills kommer att lösa spinnrockens hemlighet :-)

Lack, ja. Nuförtiden verkar alla lacker vara så mesiga. En gång för många år sen lackade Anders golvet i vårt pannrum, den lacken luktade massor ska jag säga. Vi såg oss tvungna att åka på en spontan weekendresa till Prag. Synd att det inte verkar finnas kvar den typen av lack ;-)

Ha en fortsatt fin vecka!

Lotta sa...

Det är härligt att få skratta lite efter en hektisk natt på jobbet. DU kan då allt få till det!! Kanske är det jag som behöver sniffa lackfärg så att jag kommer till sängs någon gång efter en jobbnatt. :-)

Sista mars idag, helt sjukt så snabbt det gick.

Ha det bäst!

Susanne sa...

Har oxå en gammal spinnrock intryckt i mitt förråd, finns tyvärr inte plats för den i mitt hus.

Susjos sa...

Är den inte värd mer? Synd, men har man plats för den hemma så är det ju bra.
Påsklov i Stockholm är nog samma vecka som i Göteborg, tror Ditte har fel där, så det är nästa vecka som gäller. Själv har jag inget lov, får slita både påskafton och påskdagen. Men är ledig hela långfredagen, så då ska jag njuta av god mat och ungdomarna som kommer hit!
Glad Påsk och hoppas löjrommen ska smaka!