lördag 3 april 2021

Påskafton 2021.

Långfredagen över för denna gång, nu tar vi tag i årets påskafton enligt gammal tradition.
Traditionen som sig bjuder består ju av städning i mångt om mycket, det mesta klarades ju av under långfredagen och endast lite "plock" återstod vilket klarades av under morgonen.
Det blev ingen egeninlagd sill i år, en tradition jag återupptog för några år sedan efter min barndoms tradition i familjen.
Orkade helt enkelt inte åka iväg och köpa några filéer att skära till och lägga in.
Nämna tradition återupptas nästa år, men till midsommar ska vi väl få till det med sillen iallafall.
 
I normala fall, utan en pandemi, brukar jag tycka att det är helt ok att inte fira sådana här högtider med bekanta eller familj, skönt att vara hemma, hem ljuva hem och allt det där, men när man nu inte FÅR fira med bekanta och familj, då är det ju en annan "grej".
Hade varit trevligt med lite sällskap, men det är som det är.
 
Men nu blir det lite god mat och lite gott i glaset inomhus, vår gemensamma grillplats får någon annan använda sig av.
 
Glad påsk på er nu allihopa.

8 kommentarer:

LillaSyster sa...

Vilken trevlig grillplats!
Ja det blir lite gott i glaset här också, har precis varit och hämtat ut en påskmeny med lax och lamm från en utav stadens restauranger.... det vill till att sponsra lite i dessa tider.
Jag önskar dig en fortsatt bra påskhelg!

Znogge sa...

Så trevligt med en grillplats.
Ja, det blir som det blir även denna påsk men det ska väl komma bättre tider!

Glad påsk till er!

Ingrid sa...

Här har jag fått äta sill, ägg och lax tillsammans med dottern och hennes familj. Jag känner stor glädje och tacksamhet över det.
Glad påsk till er!
/Ingrid

Ditte sa...

Visst är det en speciell tid vi lever i och mycket har ändats. Vi brukar samlas ganska många under påsken men vare sig förra året eller i år blev det så. Men jag träffade döttrar och barnbarn utomhus i år och så gjorde vi förra året också. Fungerade fint och roligt hade vi.
Vilken fin grillplats ni har. Men säkert tar någon annan hand om den.
Och till midsommar ska du se att du får till sillen.
Men det blir som i en av mina favoritbitar; "I will survive" med Gloria Gaynor. Och det hoppas jag vi gör.
Önskar dig och fru Guldkrycka en fin påskafton.

BP sa...

Håller helt med dig - det är friheten att kunna göra nåt eller välja bort aktiviteter som vi har tappat det senaste året. Eller rättare sagt man har tagit denna valfrihet ifrån oss. Men jag ska inte klaga, vi är ju bortskämda i Sverige om jag jämför med Italien, Frankrike och Spanien bland annat.
Er grillplats är ju hur fin som helst! Hoppas den utnyttjas lika flitigt som den vi har på innergården. Den har utnyttjats i stort sett under hela vintern oavsett om det var plus- eller minusgrader.

Ama de casa sa...

Så sant, när man inte FÅR så vill man gärna göra grejer som inte har varit så viktiga förr. Man vill ju kunna bestämma själv och inte bli påtvingad...

Grillplatsen ser jättefin ut :-)

Ha en glad påskdag!

Åke sa...

God fortsättning! Jo vi får ta det som det är det här med firandet... man börjar bli less på allt tänkande hur man ev ska umgås... om man nu ska umgås. Vi är väldigt restriktiva.

Åke sa...

Sötsakerna missade jag, HÄRLIGT!!!