torsdag 6 januari 2022

Trettondagen 2022.

Igår fick jag ju lära mig något nytt om den heliga skriften. de tre vise männen kom först på trettondagen med sina presenter till det lilla barnet, långt efter julafton.
Låter som föregångare till Post nord. ;) 
Skämt åsido, det där visste jag inte om, fint att man kan lära sig något nytt inom det ämnet, teologi är ju inte min starka sida.
Fick bli en gammal variant av spårvagn på vägen hem igår, jag ser fram emot att alla gamla vagnar skrotas snart, när dessa byggdes var människor här i fosterlandet inte utrustade med långa ben och förmodligen undernärda, så tycks det iallafall, eller är det jag som blivit för stor?
Hur det ligger till med detta vill jag inte veta, jag är späd och vacker oavsett vad vågen säger. ;)

Trettondagen har än så länge fyllts med tv-serie, påfyllnad av dosett, förberedelse av kvällens middag.
Lite matlagning då senare, sen tror jag vi slappar på soffan resten.
Fortfarande lite "hostig" här, rösten är katastrof, jaja, bara att bita ihop.
Skönt med ledig dag iallafall, inte fel alls.
Imorgon blir det lite arbete här hemifrån, skönt att slippa gå ut i onödan.

Ha en fin kväll alla.

9 kommentarer:

znogge sa...

De vise männen hade jag faktiskt koll på men jag tror långtifrån att alla har det. Just därför är trettonhelgen stor i katolska länder.

Ärligt talat så tycker jag att det kan vara väldigt trångt mellan sätena även i nya bussmodeller. Vissa platser är helt enkelt bättre än andra. Nu åker jag sällan kollektivt så det går ingen större nöd på mig ändå.

God trettondedag!

Emmy Philipsen sa...

Jaha, då fick jag också lära mig något nytt idag. Tack för det (:
Ha det så gott!

BP sa...

Hade inte du en bror som är/var präst? Alltså han borde ju invigd dig i de tre visa männens förehavanden. Religion är inte min starka sida heller, men just den "detaljen" visste jag konstigt nog;-)
Gamla spårvagnar är ungefär lika illa som de kvarvarande gamla tunnelbanevagnarna. De skramlar nåt så förfärligt att man inte hör sig själv tänka. Du är späd och vacker, du duger så bra så Guldkryckan!
Pratade med en granne idag. Han hade nog samma röst som du. Han hade testat sig i veckan med negativt resultat - tack och lov. Annars hade jag nog hoppat baklänges, då jag just då inte hade munskydd på mig.

Njut av kvällen och ytterligare tre lediga dagar, för imorgon är det ju bara en "låtsas-dag";-)

LillaSyster sa...

Har också dålig koll på de där vise.....men jag har lärt mig av Ama =)
Vågen är bara en siffra, viktigaste är hur man mår =) Lev här och nu och var lycklig =)

Ditte sa...

Just trettondagen och de vise männen har jag god koll på. Vi har ju stugan i Spanien och ganska ofta varit där över just den här helgen.
Trist att du inte är helt pigg men hoppas du blir det. Lät som en helt ok dag. Fint att du kan jobba hemifrån i morgon och sedan vila dig i form över helgen.
Önskar dig en bra helg och att du piggnar på dig.

Gunnel sa...

Det verkar segt. Hoppas du piggnar till snart. Jag åker sällan buss och aldrig spårvagn, men flygplatssäten är inte heller nådiga mot oss som har lite extra vaddering.

Ama de casa sa...

Visst lär man sig mycket av att läsa bloggar! Synd bara att minnet nuförtiden är en anings teflonartat, i alla fall för min del :-)

Fortsätt att krya på! Perfekt att kunna jobba hemifrån när man inte är helt kurant.

Ha en fin start på helgen!

Susjos sa...

Säger som LillaSyster, har lärt mej om de tre vise männen och trettonhelgen av Ama, himla bra med blogglandia!!
Hoppas du kryar på dig i helgen!
Ha en fin kväll !

http://kraka.moah.se sa...

Jodå, det tog lite tid för de tre herrarna att komma fram. De följde ju en extra starkt lysande stjärna.