lördag 3 september 2022

En lördag på schemat.

Förr fick vi väldigt mycket sådant här med vegetarisk inriktning när vår "smakbox" kom till dörren, men vi har meddelat att vi tyckte det blev för mycket med sådant så det har minskat, tack och lov.
Förmodar att fler tyckte som vi.
Detta kom i förra veckan:
Aloba, plantbaserad burgare utan soja, tillverkad i sverige med nordiska råvaror.
Berikad med alger ifrån Norge.
Redan här känner man ju att detta inte kommer att bli en kulinarisk begivenhet, denna gången heller. 
Salladen jag hade till, jo, jag äter ju faktiskt sallad, var nog det godaste på denna burgare, det och lite dressing.
Men själva burgaren tyckte jag inte om, sägs att det sitter i huvudet på sådana som mig men då är det väl så antar jag. ;)
Inte gott!!!

Andra sorter med vegomat har ju fungerat bättre, allt är ju inte ett elände på den fronten, men detta var det.

Vi provade även idag detta:
Med hållbarhetsinriktning, tror jag det kallas, i ärlighetens namn får jag väl tillägga att det var frugan som provade den, den åkte ut i vasken omedelbart.
Jag litar på henne. ;)

Men nu tillönskar jag er en fin lördag allihopa.

8 kommentarer:

znogge sa...

Vi testade vegetarisk färs för ett tag sedan och det kommer inte att bli någon repris kan jag säga. Ska jag äta en burgare så ska det vara en ordentlig sak på högrevsfärs, den saken är säker :D

Önskar en god lördag nu!

BP sa...

Har aldrig förstått att man äter hamburgare när man ändå inte gillar kött på grund av man är vegetarian. Döp om hamburgaren till nåt helt annat. Den du visade såg så oaptitlig ut att jag troligen beställt mat från McDonalds på direkten.
Havremjölk är det äckligaste jag någonsin druckit. Minns att vi gick på ett café på Söder och beställde två cappucino. När vi smakade på dom tyckte vi att de var odrickbara. Vi klagade och frågade servitrisen vad det var för konstig smak. Ja, det var Oatly havremjölk. Nej usch!

Ditte sa...

Pust! Ohc det får ju finnas gränser. Blir så trött på detta. Köttbullar utan kött är ju inga köttbullar och hamburgare är ju heller inga hamburgare om det inte ingår nötfärs. Självklart!
Förstår att ni sagt ifrån.
Och varför plåga sig med havremjölk? Nåja, det gjorde ni ju inte heller.
Bra att du litade på frugan.
Önskar er en fin helg och med mer ordentlig mat.

Gunnel sa...

Jag har också testat en del vegetariska grejer och jag måste säga att det är inget jag fastnat för. Ibland går saker och ting till överdrift. då tycker jag det är bättre att äta lite mer grönsaker och lite goda sallader till köttet. Men smaken är klart olika. Trevlig helg.

Anna i Portugal sa...

Jag är vegetarian och har läst både inlägg och kommentarer och ger min kommentar till er alla :)

Många vegetariska burgare är inte goda, men många är det. Och jag älskar att äta en "hamburgare" med alla tillbehör fast jag är vegetarian. Gör mina egna göttbullar på svarta bönor och njuter av den svenska traditionella måltiden köttbullar, potatismos och lingon fast i en vegetarisk variant. Bara för att en är vegetarian så försvinner ju inte önskan om att äta vissa maträtter fortsättningsvis.

Om en inte har en övertygelse om att äta mer vegetariskt är det säkert svårare att ta till sig de nya smakerna. Men med det sagt, det går utmärkt att välja att äta vegetariskt utan att köpa ersättningsprodukter. De har väl kommit till för att möjliggöra snabbmat även om en valt att inte äta kött, tänker jag. Och om en inte vill äta det så är det ju enkelt att skippa, men varför bli upprörd över att det finns alternativ för andras behov?

Oatleys iKaffe är en havremjölk gjort för att ha i kaffe. Det smakar bättre än mjölk tycker jag.

Men visst är det fascinerande att vi alla är olika och det är ju tjusningen med det mesta. Med respekt kommer vi långt.

LillaSyster sa...

All denna hittepå mat....
Det ska vara äkta vara!

Amanda (Swedish Passport) sa...

Nej så tråkigt att just dessa inte passade er! Har själv varit vegetarian i många år och lovar att det finns mycket gott att äta där ute ;)

Lotta sa...

Men kära nån vad är det du äter!?? Jag åt jättegod veggohamburgare för ett tag sedan, men den såg inte ut som din. Heter det hamburgare förresten när det inte är kött i. Mina barnbarn retade mig när vi var på Ikea senast och käkade mat och jag beställde "gräsbollar" enligt de små roliga ungarna :-). Goda var de enligt mig.
Hoppas du fått lite annat gott att äta i helgen!