onsdag 14 september 2022

Onsdag lika med bara två dagar kvar.

Husmötet igår som jag nämnde häromdagen var inte helt värdelöst, redovisning av rektorn angående elevrådet i måndags.
Mellanstadiet och högstadiet har varsitt sådant möte med ledningen med jämna mellanrum så att de kan framföra sina önskemål och även ta till sig information från vuxenvärlden.
Ett samarbete mellan vuxna och barn, inkludering när det väl är som bäst antar jag, även kidzen ska ju få vara med på ett hörn när det gäller att driva skolan.

Igår hade de även föräldramöte på skolan, fast då hade jag redan lämnat skolan en timme tidigare, är man "40-timmars" så är man ju. ;)
Men hade det varit något så hade jag ju naturligtvis stannat, visserligen med en djup suck, men ändå.

När kaffemuggarna är slut, vilket de ofta är då det ibland diskas lite för lite och att lärarna allt som oftast samlar sina urdruckna kaffekoppar på sina kontor, så dricker vi kaffe i glas på fot, känns ju lite högtidligt nästan. 
Fick sittplats även på hemvägen idag, såååå tacksamt.
Jag börjar bli gammal minsann.
Igår fick jag stå halva vägen hem då en skolklass av den mindre varianten, kan varit ett dagis förstås, var ute och åkte spårvagn. (Borde vara förbjudet).
Inte en enda erbjöd mig sin plats, tolkar det som att jag ser ung ut ännu. ;)

Ha nu en fin kväll alla.

11 kommentarer:

Znogge sa...

Jo tanken är ju att eleverna ska ha möjlighet att få vara med och påverka i skolan väl i och för sig är helt rätt. Sedan skulle jag önska att de var lika pigga på att ta ansvar.
Själv har jag druckit te ur glas många gånger när kopparna var slut. Det funkade det med.

God kväll nu!

Geddfish ♥ sa...

På tal om kaffe eller the i glasmugg så var det inne för många år sedan och det kan vara väldigt speiellt gott. Jag har allt testat.
Snart är det fredag, hörru 🤗

BP sa...

Kaffe ur en konjakskupa. Bara rena tanken är ju upplyftande;-)
Nej, det var bättre förr. När jag var liten var det aldrig en fråga att jag inte skulle ge min sittplats till en äldre person. Men nuförtiden så.... Vissa saker var faktiskt bättre förr;-)

Anna i Portugal sa...

Det är himla bra att kidsen får vara med och engagera sig! Kaffe går att dricka ur alla typer av behållare, glas är ju rena lyxen!

Ditte sa...

Har också testat både te och kaffe i glas och i delar av arabvärlden är ju detta vanligt. Men lite mer anpassade glas då än dessa på fot.
Ja, elevråd är ju bra och att lära sig hur man framför sina åsikter och att försöka påverka.
Ja, att yngre ungdomar och barn idag reser sig upp för äldre är nog ganska ovant. Mäter dock ofta äldre tonåringar som gör det.
Önskar dig en fin kväll.

Susjos sa...

Fint att kidzen får vara med på ett hörn och bestämma lite också. Trist att inte få sittplats på spårvagnen, fast trevligt att se ung ut i alla fall, hihi!
Märkte skillnad i London på tunnelbanan, där blev man minsann erbjuden plats ( asch då ser jag ju gammal ut!) och herrarna såg till att vi "damer" fick gå ut från tåget före dem, ja faktiskt väldigt artigt där, trots så mycket folk, imponerande!
Ha nu en bra torsdag, snart är det fredag!

Äventyret framtiden sa...

Toppen att de får vara med och ta beslut, ta ansvar.
Det händer allt som oftast att ungdomar sitter och tar plats framför näsan på äldre personer även här, där det tidigare var ovanligt att det var så. Undrar varför det har blivit så slappt men jag får väl säga som du, att troligen så ser man så ung ut ;).
I Ryssland dricker man ofta te ur särskilda glas i fina behållare med handtag.
Ha en fin torsdag, snart är det bara en dag kvar tills det är helg!

Anki sa...

Trodde först du firade att det var "lillördag" :)
Antingen tyckte de att du fortfarande är ung - eller så saknar de uppfostran :)
Ha nu en bra torsdag Micke!

LillaSyster sa...

Det var nog säkrare att du stod upp än 4 åring......Gillar inte att dricka kaffe ur glas. Jag hade nog tagit med en egen mugg ordentligt uppmärkt. Ha en bra torsdag!

Gunnel sa...

En fin komplimang att du såg ung ut, men inte gjorde vi så när vi var yngre. Det var mer inrotat i ryggmärgen då att man skulle vara artig och omtänksam. Synd att det försvunnit. Kram

Carita sa...

Hahaa! Ut med ungarna på perrongen bara så att vi äldre får plats. De kan ta nästa spårvagn 🤣