fredag 30 december 2022

Dagen innan nyårsafton.

 Då laddar vi upp för nyårsafton och frugans födelsedag, städningen avklarad, nu ska bara allt annat förberedas, svettigt blir det, men bara att öppna fönstret och svalka sig vid behov.
Känns ju bra att vi kan dela upp firandet lite, nån gång får vi väl köpa ett större boende så vi får plats med alla. ;)
Fast nu blev ju den ena halvan av familjen sjuk, återstår att se om den andra halvan kan komma men det ser ut som så just nu iallafall.

Vår traditionsenliga kalkon lades nyss på sin plats för att tinas upp till imorgon bitti, potatisen skalar vi redan ikväll, det går åt en del till åtta personer.
Ett kg svamp till frugans prisbelönta svampsås är också på plats.
Nu kan det bara bli bra, hoppas vi.

Konstaterade bittert under min expedition till ICA tidigare att min önskan om ett systembolag, där pilen visar, inte infriats nu heller. ;)
Men ett kulturhus har vi iallafall, då har man någonstans att gå för att förtidsrösta vart fjärde år iallafall.
Restaurang har de också, riktigt gott där.

Tillönskar er nu en jättefin dag allihopa.

9 kommentarer:

znogge sa...

Kalkon är alltid ett säkert kort tycker jag! Hoppas att firandet blir av och att alla är på benen.
Ska jag vara ärlig hade jag hellre haft nära till ett systembolag ;-)

Önskar en finfin fredag nu!

LillaSyster sa...

Mmmm kalkon så gott! Mycket sås ska kokas förstår jag. Ha nu ett gott slut, ett bra firande av både födelsedag och nyår! ♡

Geddfish ♥ sa...

Gott firande av födelsedag och nytt år🎊🎉

http://kraka.moah.se sa...

Trevligt med kombinerad födelsedag och nyårsfirande. Var tvungen att kolla om hon fyller jämnt, men det var förra året. Hur som helst får ni ha ett trevligt firande.

BP sa...

Svampsåsen ska du kolla in hur din fru gör den alltså. Sedan ska du lägga upp receptet här. Älskar svampsås:-)
Åtta personer totalt borde väl få plats i er lägenhet. Men det är klart - kanske har du inte åtta stolar... Synd att ena halvan av familjen är sjuk. Dålig tajming helt enkelt, men de är inte ensamma om det. Det hostas och snörvlas lite varstans just nu.
Vi har också en "stadsdel" av Täby som heter Näsby Park, där man i 20 år har försökt att få dit ett Systembolag. Lokaler med mera finns, men Systembolaget nobbar. De tycker att underlaget är för klent, då största delen av invånarna är 65 plus...
Å stort GRATTIS till frugan om jag glömmer gratta imorgon, då är det säkrast att göra det i förskott:-)

Ingrid sa...

Ha ett gott slut på 2022 och ett riktigt Gott Nytt år!

Ditte sa...

Tror och tycker att ni bor bra som ni gör. En kan ju inte ha en bostad för ev. besökare. Så tänker i alla fall vi.
Bra att dela upp firandet. Hos oss har vi numer sällan "sittande middagar" om vi är fler än sec personer. Då blir det mingelmat och en får slå sig ner där det går.
Maten låter väldigt bra och jag önskar er det bästa.
Och stort grattis från mig till fru Guldkrycka.

Veiken sa...

Det kommer att bli hur bra som helst! Finns det hjärterum så finns det stjärterum!
GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och din fina fru!

Anna i Portugal sa...

Hoppas resten av familjen håller sig friska så ni får fira frugan som planerat. Mums med svampsås, säger som BP, ett recept hade uppskattats :) Önskar er ett Gott Nytt År!