söndag 16 april 2023

Söndag 16 april 2023.


 Så har denna helg kommit in i slutfasen, imorgon är det dags igen.
Helt ok ju, speciellt med tanke på att ljuset ju är tillbaka på morgonen, blir väl knappt bättre än så kan jag känna.

Lyssnade igår på en intervju med författaren till boken om Dittes far, "Man i fyra uniformer".
Blir ju att beställa den boken, den handlar om andra världskriget och Allan Mann, den släpps den 27 april.
Du kan vara stolt över din pappa Ditte.




Spännande för en militärhistoriskt intresserad människa som mig.

Men nu kikar jag runt lite i lägenheten, visst ja, jag glömde städa igår, dags att ta fram skurkvasten. ;)

Bild från i fredags, så ska en arbetsdag tas omhand, jag är expert på det. ;)

Ha nu en fin söndag allihopa.

10 kommentarer:

Znogge sa...

Den boken ska jag också beställa och jag ser fram emot att läsa den.

Önskar en god söndag innan vardagen tar vid.

Äventyret framtiden sa...

Även jag ska se till att jag kan få läsa boken :) Spännande läsning väntar framöver. Givetvis så ska Ditte vara stolt över sin far, utan minsta tvekan!

En fin vårsöndag önskas!

LillaSyster sa...

Vi är många som kommer läsa boken. Den går att förboka både hos bokus och adlibris. Hoppas att du städat klart nu så att du kan njuta av solen på balkongen =)

Susjos sa...

Ja, den boken ska vi se till att få hem också, jättespännande ju! Min man är väldigt imponerad också ,efter allt som Ditte har skrivit på bloggen om sin pappa.
Snygg bild från ditt jobb, hehe!
Själv ska jag strax cykla iväg till jobbet, hoppas på att få vila benen lite i natt!
Ha det gott!

BP sa...

Såååå kul att du också tände på boken. Ditte kommer vara sååååå glad. Kul att du lyssnade på poddarna. Del 2 var fascinerande tyckte jag. Å jag visste väl att boken var helt i din smak.
Vet inte om du har haft lika fint väder som vi idag. Hoppas det. Å du - det blir ljusare och ljusare till Midsommar;-)
Önskar dig en riktigt bra start på veckan!

Åke sa...

Dittes far har jag mycket stor respekt för. En helt otrolig man, jag har följt honom länge. Jag är imponerad av alla hans medborgarskap.

Ditte sa...

Ja, boken är ju ett unikt stycke historia och intervjuerna med författaren ger ju en bra bakgrund. En bakgrund som en kanske inte kan tänka sig.
Inte minst detta hur en ung kille på 18n år tänkte när han gav sig iväg till Finland och sedan vidare till Norge. (Utbildad i Skottland och England) Och han hann även med landstigningen i Normandie. Allt detta innan han var 25 år.
Men allt satte sina spår och på olika sätt. Men kampen för människors och länders frihet var stor. Han var verkligen en sann idelist. Mer för att handla än att fundera.
Boken är gripande och aktuell på många sätt än idag. Inte minst nu när Ukraina är ockuperat.
Jag visste inte så mycket om pappas bravader när jag växte upp. Var ganska ointresserad. Och det är något jag är väldigt, väldigt, ledsen för idag. Men bokens författare och många andra har gjort ett fantastiskt arbete för att kartlägga hans liv- Och boken är verkligen gripande.
Gillar din fredagsbild.
Hoppas du haft en fin helg.
Tack för att du satte pappas namn i din blogg-

Anna i Portugal sa...

Hoppas du får en bra start på veckan imorgon.

Lotta sa...

Tack för boktips! Spännande läsning. Hoppas din måndag blir till belåtenhet. Min ska sovas bort hade jag tänkt, en natt till sedan är jag ledig två. Solen och våren har kommit till mig, även om det är kallt ännu. I lä är det gött.
Önskar dig en finfin måndag med glada och utvilade ungdomar :-)

Veiken sa...

Allan Mann var en man utöver det vanliga. Jag hade en farfar som jobbade i motståndsrörelsen från Sverige så det blir liksom dubbelt intressant. Dessutom var vår son officer, numera i det civila. Han kände mycket väl till Allan Mann. Klart att den boken ska läsas!