måndag 1 maj 2023

1 Maj 2023.

Då är vi framme vid första Maj, arbetarens dag fylld av demonstrationer och vad det nu kan vara.
För undertecknad är det endast en ledig dag, en dag på soffan vilket ju inte är så dumt iallafall.

Fick ju städat lite igår medan "lammlägg" låg i sin gjutjärnspanna i ugnen under tre timmar, man hinner mycket på tre timmar så nu är kanske inte lägenheten skinande ren men någorlunda iallafall. ;)
Något valborgsfirande blev det ju inte, vi tappade väl det när vi flyttade från ön för nitton år sedan, nästa år firar vi 20 år som stadsbor, länge leve asfalten. ;)

Men som gammal öbo saknar man ju havet, tur man ändå kan ta vagnen och byta till en passagerarbåt och njuta av havet vid fint väder, en liten tröst iallafall.

Idag såg vi ju Ditte på tv4 när hon berättade om sin far tillsammans med författaren till boken om denna Allan Mann.
Kul att se tycker jag, boken nedladdad som talbok här så jag kan lyssna när jag vill i mobilen.

Ha nu en fin första maj allihopa.




11 kommentarer:

znogge sa...

Skönt med nystädat.
Jag såg inslaget nu och det var väldigt trevligt. Boken ska jag absolut läsa.

Önskar en fin 1:a maj!

BP sa...

Kul att du också såg Ditte på tv! Tycker hon skötte sig föredömligt och var väldigt mån om att inkludera Thomas. Båda gjorde det jättebra! Gerd har också boken som talbok, och nu du med. Själv ska jag läsa boken på riktigt alltså och vända pappersblad;-)
Lammlägg - mums säger jag bara. Har testat med att koka lammlägget och sedan slänga in det kokta ägget i ugnen på högsta värme i några minuter. Köttet blir väldigt mört och skinnet riktigt krispigt.

Önskar dig en bra start på veckan!

LillaSyster sa...

Längtar till att kunna städa upp och plocka iordning =) Er middag låter underbar.
Såg också inslaget med Ditte, så proffsigt. Hoppas att min bok dyker upp i veckan. Ha en skön kväll ♡

Anki sa...

Lammlägg låter gott ... och städat blev det också. Bra jobbat!
Jag såg också Ditte på tv och det ska verkligen bli spännande att läsa boken.
Ha en fin fortsättning på veckan Micke!

Susjos sa...

En bra 1:a maj låter det som! Själv har jag sovit halva dagen, men det första ja ggjorde när jag vaknade var att se inslaget med Ditte på TV4 play. Boken har vi här hemma, och jag är säker på att vi kommer att gilla boken ,både du och jag!
Ha en fin start på veckan!

Anna i Portugal sa...

Vilken ö bodde ni på förut? Göteborgs skärgård är ljuvlig, själv gillar jag den norra väldigt mycket, för jag har inte varit på den södra :)

Ingrid sa...

Jag missade det där inslaget med Ditte men ska se det på svtplay.
Ha ett fint slut på helgen!
/Ingrid

Ditte sa...

Ja, ölivet är ju lite annat an livet i stan. Men båda har ju sina fördelar. Visst är det så-
Låter som en bra första maj. Jag befann mig delvis hos TV4 och Nyhetsmorgon och det blev bra det också. Spännande och lite nervöst. Men jag hade Thomas Tynander, bokens författare med mig, och det var en trygghet. Sen stor eloge till de anställda på tv4 och inte minst till programledaren Maria Forsblom som gjorde att jag kände mig bekväm.
God mat blev vi ju också bjudna på.
Önskar dig nu en bra start på veckan.
Ha det gott.

Geddfish ♥ sa...

Ett fint inslag på TV4Play (fast jag såg live) om Ditte och författaren Thomas. Så tryggt och starkt inslag, verkligen.
Jag lyssnar och har nu bara 5 timmar kvar av 16. Riktig bladvändare.
Trevlig tisdagskväll!

wiper sa...

Vi har också städat och det känns skönt inför helgen. Numera har första maj blivit en vanlig helg för mig också. Förut var jag fackligt aktiv och gick i tåget på första maj.

Det blev inget Valborgsfirande här heller. Jag skrattade gott åt detta med länge leve asfalten ;) du har en omedelbar humor

Förstår att du saknar havet för det är nåt speciellt. Du har en sån fin headerbild

Jag får gå in och kolla det programmet

Ha nu en skön onsdag Micke

Lotta sa...

Tack för boktips. Missade Dittes inslag på tv, så det kommer jag att se i efterhand. Spännande.
Mums vad gottigt ni fick till i grytan, kan tänka mig att ni njöt. Trevlig Valborg att ha en ledig dag extra, det är ju aldrig fel.
Då var det torsdag och det är snart dag att vara ledig igen :-)
Ha det gött!