söndag 3 december 2023

Första advent är här.

De fyra ljusen är nedtryckta i adventsljusstaken och idag tänds första ljuset.
Min fars gamla adventsljusstake som jag ärvde för några år sedan får återigen fylla sin funktion.
Vi är väldigt försiktiga med levande ljus här, med katter och allt så får man ju tänka ett varv till.
Det ska nog gå bra även denna gång.
Nu ska jag bara hitta dekorationerna till adventsljusstaken, måste ligga på ett "bra ställe", undrar bara var?

Var ju tänkt att jag skulle åkt med frugan till adventsfirande med god mat hos hennes grabb med familj men hon fick åka själv, min röst är helt borta, bäst att hålla sig inomhus.
Lite trist men inte mycket att göra åt förutom att försöka få ordning på eländet med en liten klick honung i mitt te.
I värsta fall får det väl bli ett läkarbesök, ger det några dagar till så får vi väl se.
Är inte så förtjust i läkarbesök men man är ju tvungen ibland iallafall.

Ha nu en fin avslutning på denna söndag.

11 kommentarer:

LillaSyster sa...

Jag tycker att smidesljusstaken är vackrast utan någon dekoration=)
Sedan får man ju absolut tänka till lite extra då det finns husdjur.
Så tråkigt att rösten inte vill komma tillbaka ordentligt. Det är nog bara att vila rösten och inte utsätta den för kyla - stanna du hemma från jobbet några dagar och vila stämbanden. Så klart tråkigt att missa dagens utflykt - men jag är säker på att du tog helt rätt beslut. Ha en bra eftermiddag med katterna och krya på dig!

Stefan sa...

Min mormor och morfar hade en liknande adventstake, då dekorerad med den mossa som idag är närmast tabu.

Susjos sa...

Vilken fin ljusstake!
Bra med honung i te, så länge du inte har ont i halsen och feber så är det nog bara vila som gäller, hoppas du snart får rösten tillbaka!
Ha en fin söndagkväll!

Znogge sa...

Vilken fin adventsljusstake och ett fint arvegods.

Så trevligt med adventsfirande men synd att du fick stanna hemma. Samtidigt så var det nog helt rätt beslut.

Önskar en fin adventskväll nu!

wiper sa...

Det var en väldigt fin adventsljusstake i smide. Vad tråkigt att du inte kunde följa med men det är bra att du är försiktig. När jag är som värst i halsen så tar jag också honung men i varmt vatten.

Krya på dig Micke

Ha en fin adventskväll

Anna i Portugal sa...

Väldigt vacker ljusstake! Vår är också i järn, svart oxiderad, men kraftigare. Hoppas din röst återvänder snart, så där vill en inte ha det.

BP sa...

Den smidda ljusstaken är så vacker:-) Ska du verkligen "förstöra" helhetsintrycket med en dekoration????????

Honung låter bra, men drick den "spädd ut" med whisky istället... rekommenderar jag. Hoppas att din fru kommer med med en goodiebag åt dig:-)

Önskar dig en fortsatt fin första advent och att du kryar på dig!

Klimakteriehäxan sa...

Krya på dig! Det kommer fler söndagar med tillfälle till umgänge!

Veiken sa...

En vacker ljusstake tycker jag. Den pryder verkligen sin plats.
Jag skrattade högt när jag såg att du har ett bra ställe. Det bästa stället är där man inte hittar sina grejer i första taget. Lycka till med letandet och krya på dig!

Gunnel sa...

Jobbigt att tappa rösten. Man har aldrig så mycket man vill säga som då. Krya på dig.

Ditte sa...

Verkligen en vacker ljusstake som också har sin historia.Ler, vi har en liknande som makens pappa tillverkat.Även den är framtaget och har ljus i sig.Trist att du är hes men hoppas att du snart ska bli piggare.
Ha det så bra du kan.