onsdag 13 december 2023

Lucia 2023.

Luciatåget på skolan spelades in i förväg för pedagogerna att spela upp i klassrummen för alla elever vid väl valt tillfälle.
Känns väl sådär men de sista åren har det inte fungerat riktigt, istället har vi haft en rektor och lite annat löst folk från elevhälsoteamet som gått runt och delat ut julmust och pepparkakor med lite julmusik ur en högtalare de bär med sig.
Väldigt uppskattat av eleverna, julmust och pepparkakor fungerar ju bra ihop.

Men i år var rektorn sjuk, de kanske hade gjort annorlunda ändå men lite trist att man fick hämta pepparkakor och en dricka, obs: Inte ens en julmust utan en festis, var till sin klass i skolans Cafe 

Planeringen för dessa begivenheter som jag dokumenterade för ett tag sedan.
Undrar hur de gör vid julavslutningen med allt?
Ryktet säger att det ska vara två föreställningar, en för lågstadiet och en för högstadiet, hoppas på en liveföreställning således.

Ha det fint nu alla, kikar in till er i dagarna som följer.  

12 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Nog hade det varit roligare med en julmust till pepparkakan, men festis var väl billigare. Det är så mycket pengar i alla traditioner.
Hoppas ni får en fin julavslutning ändå lite senare.
Jag tycker att man ska hålla på traditionerna!

God kväll och ha det bäst!

LillaSyster sa...

Tråkigt att det inte blev traditionsenligt. Men ni fick ju något iallafall.

Znogge sa...

Liveföreställningar är helt helt klart att föredra men ni blev ju inte helt lottlösa. Hoppas att avslutningen blir live i alla fall.

God sen kväll!

Ditte sa...

Kändes ju lite futtigt. Dels med ett digitalt Luciatåg men också att julmuste utgick. Och visst borde någon anna ur skolledningen kunnat delat ut det som skulle ut. Nja, det där köper jag inte.
Hoppas att du haft en bra dag och att det blev så också för eleverna.
Önskar dig en bra fortsatt vecka.

BP sa...

Alltså när jag läste ditt inlägg trodde jag att du skämtade. Men sedan kom jag ihåg att skolorna nu är så illa tvungna att anpassa sig till det faktum att vi är fler invandrare än svenskar.
Även här har Lucia "minskat" eller hur ska jag säga, men så långt ned till julmusik ur högtalaren har det förhoppningsvis inte kommit än.

Fel! Det finns nästan inga luciatåg längre efter några års debatt att en kille ville vara lucia, vilket godkändes av skolan men dissades av (de svenska) föräldrarna...

Julmust och pepparkakor är lika "yuck" som Festis med pepparkaka. Så där gnäller jag inte, inte alls;-)

Gissar att du avrapporterar om hur julavslutningen går till...

Lotta sa...

Tur att Lucia fortfarande sjunger så fint från tv-rutan. Julmust och pepparkaka lät ju väldigt gott. Jag hoppas att eleverna fick ner pepparkakan med hjälp av festisen i alla fall.
Lycka till med julandet, vem vet kanske Tomten dyker upp på skolan :-)
Torsdag igen, önskar dig en finfin sådan!

Anki sa...

Bara att konstatera att det är andra tider nu ... men nog kunde väl eleverna fått julmust till pepparkakorna :)
Hoppas julavslutningen blir festligare.
Ha en bra torsdag!

Gunnel sa...

När jag jobbade var det alltid Luciatåg i idrottshallen och sen fick vi hämta en lussekatter och festis till klassen.

Pockethexan sa...

Åh har jag en kryckkompis. Jag har nämligen gått med kryckor i 29 år nu pga. min smärtsamma rygg. När jag är som sämst går jag i stället med gåbord, den höga varianten av rullator, perfekt för dåliga ryggar. Kramis från Pockethexan = boknörd.

Susjos sa...

Va? Lucia inspelad...det har hänt en del i skolorna sen man själv gick i skolan. Festis istället för julmust, nja..inte heller rätt ju! Men kul att det blir en live-avslutning i alla fall!
Ha en fortsatt fin kväll!

Stefan sa...

Lucia börjar urvattnas av olika anledningar. Synd, för det är en vacker tradition väl att bevara.
Minns denna från 2020. T.o.m. jag blev tårögd.
https://www.svtplay.se/video/29267198/luciamorgon-fran-jukkasjarvi

wiper sa...

Det verkar som det skall sparas in lite överallt. Kom ihåg när man gick i skolan och det var nåt stort som hände på lucia så det var mycket festligare än nu

Hoppas verkligen det bli en liveföreställning då för det blir en helt annan känsla.

Ha nu en skön fredag Micke