lördag 18 maj 2024

Tandläkare.

Inte så roligt när man ska dit, frugan fick ju nya tänder för 22.000 kr lite drygt i slutet av förra året, två tänder till måste nu fixas så det blir väl då en ny "brygga", häpp, man borde blivit tandläkare med egen praktik, de ska nämligen ha 11.000 kr för detta.
Själv vägrar jag gå till tandläkaren, men när frugan går bort lååångt in i framtiden ska jag spara tänderna, vi har ju för sjutton betalat för dem.

Får väl bli en kokosboll eller tre idag då för att fira denna kommande utgift. ;)
Hallelujah.

Hade jag gått till tandläkaren så hade det behövts en hel del pengar, pengar som jag inte vill investera i några få tänder som jag kan klara mig utan.
Men nån gång i framtiden blir man väl tvungen att krypa till det beryktade korset, eller till tandläkaren på avenyn i Göteborg, kryp-vänligt ifrån spårvagnshållplatsen. ;)


Tandläkare?
Näää. ;)


Ha en fin kväll allihopa.

10 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Tandläkare, ett guldgrävarjobb! Fy tusan, vad de tjänar hutlöst! Ja, jag har väl gått hos den dyraste tandläkaren i stan. De blir i 25 år, men de har varit duktiga. Har också satt in en del nya gaddar, så har inte direkt några hål längre.
Kroppastollen blir dyrare ju äldre man blir 😂 det knakar och värker lite här och var och håret delar sig i virvlar.
Ha nu en fin pingst med kokosbollar!

LillaSyster sa...

Mmmm kokosboll, bättre än fotboll. Det är verkligen hutlöst dyrt att gå till tandläkaren. Fick ju göra en rotfyllning förra sensommaren/hösten kostade som 14dagar på Gran Canaria, du kan ju gissa vad jag hellre hade spenderat de pengarna. Å andra sidan var jag tacksam över att tanden började att bråka här hemma och inte utomlands. Jo, jag går på mina kontroller vartannat år. Ha en bra kväll och ta du en kopia till! Själv har jag precis haft finbesök av 2 bloggare- men vi tog kaffe och glass.

LillaSyster sa...

Kopia......kokosboll ska det stå tror tfn fått solsting

Ingrid sa...

Jag har en kallelse till årskontroll den 28 maj. Vi får väl se om det finns någon anledning att fira det besöket med en kokosboll eller inte.
Ha en fin fortsättning på helgen!
/Ingrid

BP sa...

Guldkryckan, kom ihåg!!! Det drabbar ingen fattig. Så brukar jag trösta mig med. Tandläkarfakturor och p-böter är sådana utgifter som man kan ack så mycket roliga för.

Jag går både till tandhygienist (2 ggr/år) och tandläkaren (en gång/år), men tänder som är i riskzonen låter jag bara "dö", så länge att gluggarna inte syns alltså. Hittills är dt bar molarerna längst bak som gett upp, så...

Önskar dig och frugan en fin fortsättning på helgen - SOL!!!

Gunnel sa...

Tandläkarbesök är inget man ser fram emot.

Hannas krypin sa...

Vågar jag erkänna att jag inte varit hos tandläkaren på typ 10 år. Är noga med tandborstning och tandtråd. Har dock en tand som jag skulle behöva göra något åt. Tänker att det får bli en utdragning för jag vill icke rotfylla en tand.

Znogge sa...

Att besöka tandläkaren i dag har blivit på tok för dyrt och snudd på oacceptabelt. Tandvården borde naturligtvis ingå i den vanliga sjukförsäkringen tycker jag. En chokladboll är i alla fall alltid rätt :D

Önskar en god söndag!

Marianne sa...

Ja, jisses, de kan då ta betalt, de där tandläkarna. Det är väldigt konstigt att det är så dyrt, med tanke på att det är viktig för hälsan att kunna äta.
Jag hade tur i oturen, när jag fick brygga, det gick på försäkringen eftersom det visade sej vara en ridolycka som orsakat min spruckna tand. Skulle jag behövt betalt själv skulle det nog vara en glugg där istället.

Njut nu av din kokosboll och glöm tandläkaren!

Ibod11 - Ingrid sa...

Det är alldeles för dyrt att gå till tandläkaren. Jag är evigt tacksam för att jag har haft tur i tandlotteriet och sluppit dyra ingrepp.